معاملات متکی بر اطلاعات نهانی

نظارت بر معاملات دارندگان اطلاعات نهانی

 اطلاعات مهتمرين عامل تصميم‌گيري در معاملات اوراق بهادار است و قیمت اوراق بهادار در يك بازار كارآمد به اطلاعات سرمایه‌گذاران در مورد آن اوراق، بستگی تام دارد. بنابراین سرمایه‌گذاران راهبردهای معاملات خود را براساس اطلاعات جديد تعیین می‌کنند. در این حالت، چنانچه بین فرآیند دسترسي افراد خاص به اطلاعات و  افشاي عمومي، آن فاصلة زمانی قابل ملاحظه‌ای وجود داشته باشد، دارندگان اطلاعات به دلیل توانايي پیش‌بینی قیمت‌ها با توجه به اطلاعات جدید، در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌گیرند كه می‌توانند از آن برای کسب سود یا احتراز از زیان، استفاده كنند.

در دنیای واقعی، حتی با فرض در دسترس بودن مجموعۀ اطلاعات مورد نیاز، همواره امکان بروز  عدم تقارن یا ناهمزمانی در دستیابی به اطلاعات، ميان افراد وجود دارد که بر اثر آن، برخی فعالان بازار نسبت به دیگران از موقعیت برتری برخوردار می‌شوند. در این صورت افراد یادشده به خرج دیگران و بدون هر‌گونه تلاش، سود بیشتری را کسب خواهند کرد که اين موضوع در صورت تداوم یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین موارد تهدید ایمنی، شفافیت و اعتماد به بازار خواهد بود. از این‌رو کم‌و بیش در تمام بازارهای اوراق بهادار جهان، مقررات جدی و سخت‌گیرانه‌ای برای پیش‌گیری از کاربرد اطلاعات نهانی در دادوستد اوراق بهادار در نظر گرفته شده است. 

علاوه بر این، مسولان بازار اوراق بهادار برای افزایش سطح اطمینان عمومی، علاوه بر دارندگان مستقیم، باید دارندگان غیرمستقیم اطلاعات یعنی کسانی که اطلاعات ممتاز را از دارندگان مستقیم دریافت و از آن‌ برای کسب منافع خود استفاده می‌کنند، مورد توجه قرار دهند.

بنابراين نظارت بر دادوستد دارندگان اطلاعات نهانی به دلیل نقش مهمی که در حمایت از سهامداران، افزایش درجة ایمنی و اعتماد به بازار، جلوگیری از تأخیر در انتقال اطلاعات و افزایش درجة شفافیت بازار و در نهایت، تضمین دسترسی برابر فعالان بازار به اطلاعات مؤثر بر قیمت‌ها ایفا می‌کند، از ضروری‌ترین کارکردهای  ناظر بازار اوراق بهادار به شمار می‌آید و همچنان که پیشتر ذکر شد، در بیشتر بازار‌های اوراق بهادار، منابع قانونی و مقرراتی جامع، صریح و سخت‌گیرانه‌ای در این مورد وضع و به اجرا گذاشته شده است.

قانون جديد بازار اوراق بهادار كشور نيز با توجه به كاستي‌هاي مقرراتي موجود و با هدف رفع نارسایی‌های تنظیمی و نظارتی در بازار اوراق بهادار، بخش عمده‌اي از فصل ششم خود را به  اين موضوع اختصاص داده است  و در پي آن است تا با تعريف مصاديق دارندگان اطلاعات نهاني و وضع مجازات‌هاي متناسب براي متخلفان، سازوكار جامعي براي اين عامل ناقض اصول دادوستد منصفانه، فراهم آورد. بر اين اساس مديران شركت، بازرسان و مشاوران، سهامداران عمده و ساير اشخاصي  مرتبطي كه به نوعي به اطلاعات مهم تاثير گذار، قبل از افشاي عمومي دسترسي دارند. دارنده اطلاعات نهاني شمرده مي‌شوند و معاملات آنان و وابستگان‌شان تابع مقررات خاصي است كه انتظار مي‌رود، نظارت بر آن در آينده نزديك با تدوين دستورالعمل‌هاي لازم، تكميل بانك‌هاي اطلاعاتي و نصب نرم‌افزاراهاي مناسب، عملياتي خواهد شود.

علاوه بر اين، تدوين مقررات لازم در مورد افشاي دقيق و به موقع اطلاعات و طراحي سازوكارهاي الكترونيك براي انتقال اطلاعات به بازار بدون نشت و امكان دسترسي افراد خاص، راهبرد ديگري است كه از طرف مقامات بازار در حال پيگيري است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *