اتاق بازرگانی و بازار سرمایه

رييس كميسيون بازار پول سرمايه اتاق تهران در پاسخ به «جهان صنعت»:

ابهام بورس باید مدیریت شود

گروه بورس- علی سنگینیان، رییس کمیسیون بازار پول سرمایه اتاق تهران در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران حوزه بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سهام، آینده ورود سرمایه‌گذاران خارجی، دلایل نوسان‌های بورس و… پاسخ داد. در این نشست رییس کمیسیون بازار پول سرمایه اتاق تهران در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه وی با توجه به نقشی که در اتاق بازارگانی تهران «رییس کمیسیون بازار پول سرمایه» دارد چگونه می‌تواند خواسته‌های بازار سرمایه و سهامداران را آسان‌تر به گوش دولتمردان برساند، گفت: با توجه به اینکه این اتاق یکی از نهادهای موثر در فضای اقتصادی ایران است در جلساتی که با مسوولان و مقامات دولتی برگزار می‌نماییم همه ابهام‌های بازار سرمایه را مطرح می‌کنیم تا بتوانیم به یک راه حل تاثیرگذار برسیم و از سویی دیگر دولت با نگاه جدی‌تر به بورس و مسایل آن توجه کند. در ادامه مدیرعامل تامین سرمایه امین با اعلام خبر راه‌اندازی اولین صندوق پروژه ایران به ارزش چهار هزار میلیارد ریال، خواستار هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب برای حضور هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران شد و افزود: بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری مدیریتی در واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک به ایران می‌آیند. علی سنگینیان در نشست خود با نمایندگان رسانه‌ها با اعلام اینکه تا پایان شهریورماه و با توجه به تجربه موفق عرضه یک‌هزار میلیارد ریال اوراق سلفت استاندارد نفت کوره، عرضه پنج هزار میلیارد ریال اوراق سلف استاندارد متانول توسط تامین سرمایه امین صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: این اوراق به درخواست شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) عرضه شده و پیش‌بینی می‌شود سود ۲۴ تا ۲۸ درصدی را طی یک‌سال نصیب خریداران کند. مدیرعامل تامین سرمایه امین همچنین از عرضه واحدهای اولین صندوق پروژه ایران تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: این صندوق به منظور تامین مالی ساخت یکی از نیروگاه‌های شرکت مپنا به ارزش چهار هزار میلیارد ریال و به صورت فاز به فاز انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه پس از حصول توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مندی جدی خود را برای ورود به بازار سرمایه ایران اعلام کرده‌اند، اضافه کرد: یکی از استراتژی‌های تامین سرمایه امین در سال‌جاری اولویت بخشی به موضوع ادغام و تملیک در بازار سرمایه ایران است که بر همین اساس این شرکت از سال گذشته معاونت ادغام و تملیک خود را فعال کرده و تاکنون دو قرارداد مهم نیز در این زمینه منعقد کرده است. سنگینیان با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از درآمد شرکت‌های تامین سرمایه در جهان از طریق واحدهای ادغام تملیک کسب می‌شود، ادامه داد: با این وجود هم اکنون در ایران ساز‌و‌کارهای مناسب و فضای مناسب قانونی در این خصوص وجود ندارد. وی همچنین تصریح کرد: این خدمت جدید حتی برای شرکت‌هایی که علاقه‌مند به انجام معاملات بلوکی در بازار سرمایه ایران هستند نیز قابل ارایه است. به گفته وی راه‌اندازی واحد ادغام و تملیک در امین با توجه به اهداف ویژه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران صورت گرفته به‌گونه‌ای که در اغلب نشست‌ها و مذاکرات صورت گرفته عمده سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مندی خود را به خرید بلوک‌های مدیریتی شرکت‌های کوچک و بزرگ غیربورسی در ایران اعلام کرده‌اند و بخش کوچکی از آنها به دنبال گرفتن کد بورسی و خرید سهام شرکت‌های بورسی هستند.
چنددستگی در بازار
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با انتقاد از اینکه این روزها گروه‌های مختلف هرکدام به نوبه خود افراد و سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران دعوت می‌کنند در حالی که این اقدامات بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم انجام می‌شود، اضافه کرد: برای اینکه بازار سرمایه ایران به درستی بتواند از حضور سرمایه‌گذاران خارجی منتفع شود لازم است که دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برنامه‌ریزی شده صورت گیرد چراکه بخش کوچکی از آنها علاقه‌مندی جدی برای خرید سهام در بازار سرمایه داشته و اغلب سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ به‌دنبال خرید بلوک‌های مدیریتی و تملک شرکت‌های ایرانی هستند. وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر علاقه‌مند هستند که با همکاری یک شرکت ایرانی در بازار سرمایه ایران فعال شوند بنابراین موضوع تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و همچنین جوینت ونچر شدن با آنها در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه تامین سرمایه امین برای کمک به تسهیل تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران خارجی هم‌اکنون اطلاعات شرکت‌های غیر بورسی ایرانی را نیز جمع‌آوری کرده و به طرف‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران ارایه می‌دهند، خاطرنشان کرد: عمده صنایعی که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند در وهله اول صنایع غذایی با امکان رشد سریع و بالا همچون صنایع شکلات‌سازی؛ نوشابه، بیسکویت و. . . است و از سوی دیگر اولویت دوم آنها صنایع بزرگ غذایی است. مدیرعامل تامین سرمایه امین ادامه داد: صنایع دارویی و بهداشتی ایران نیز به‌دلیل جمعیت بالای ایران؛ شبکه بهداشت و درمان گسترده و بالا بودن سهم هزینه‌های بهداشتی در سبد هزینه‌های خانوارها برای آنها جذابیت مطلوبی دارد و در انتها و اولویت چهارم آنها ساخت و ساز و صنایع ساختمانی است.
تشریح سه استراتژی سرمایه‌گذاران خارجی
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق در بخش دوم این نشست و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص نقش اتاق تهران در بازار سرمایه با بیان اینکه اتاق تهران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی نظرات فعالان اقتصادی را به سمع مسوولان دولتی می‌رساند، اضافه کرد: بر همین اساس دیدگاه‌های فعالان اقتصادی هم‌اکنون در آیین‌نامه‌های مربوط به تولید اعمال شده است. وی درخصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران و کسب سود از آن تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی با استراتژی‌های مختلفی در این خصوص وارد می‌شوند؛ اول اینکه شرکت‌های کوچک را خریده و محصولات آنها را با برند خودشان عرضه خواهند کرد. دوم اینکه بازار فروش محصولات را گسترش داده و اقدام به صادرات خواهند کرد و سوم اینکه ساختار شرکت‌های ایرانی را مطابق با استانداردهای خودشان اصلاح خواهند کرد. مدیرعامل تامین سرمایه امین در پاسخ به سوالی درخصوص بازار اوراق بدهی ایران اعلام کرد: هم‌اکنون ایران یکی از کمترین نسبت‌های بدهی به تولید ملی را در جهان داراست و همین امر پتانسیل و فرصت مناسبی در اختیار دولت برای انتشار اوراق بدهی ارزی قرار داده است که با توجه به سابقه خوب ایران در انتشار این اوراق، استقبال از آن در بازارهای جهانی مناسب خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: البته این امر در صورتی است که اوراق بدهی منتشره توسط شرکت‌های بین‌المللی رتبه‌بندی شده و بعد در بازار عرضه شود. سنگینیان در پاسخ به چرایی حضور گسترده تامین سرمایه‌ها در بازار اوراق بدهی و فراموش کردن دیگر خدمات خود در بازار تصریح کرد: دیگر خدمات عمده تامین سرمایه‌ها در بازار سرمایه به موضوع ارزش‌گذاری، پذیرش شرکت‌ها و مشاوره مالی بازمی‌گردد که به‌دلیل درآمد کم و هزینه‌های بالای آن اغلب شرکت‌های تامین سرمایه به‌دنبال آن نیستند؛ البته تامین سرمایه امین سالانه بیش از ۷۰ قرارداد ارزش‌گذاری منعقد کرده و می‌توان به جرات گفت بخش عمده‌ای از معاملات بلوکی در بورس ایران توسط امین ارزش‌گذاری می‌شود.

ابهام بورس باید مدیریت شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *